June 5, 2017

Pendaftaran 201718

Salam sejahtera,

Hari ini bermula pendaftaran untuk sesi 2017/2018. Syukur pendaftaran berjalan lancar walaupun pelajar yang mendaftar mencecah 2000 orang. Berkat  bulan yang penuh mulia proses pendaftaran dapat disempurnakan pada jam 2.30 petang. 

Bertugas sebagai jawatankuasa peralatan pelajar adalah memastikan setiap pelajar mendapat buku panduan, jadual minggu pengurusan pelajar, planer dan baju. Sangat mencabar apabila saiz baju yang disediakan adalah berdasarkan anggaran pelajar. Ada yang memerlukan saiz XXL maka ia adalah amat terhad. 

Untuk sesi akan datang mungkin saiz M perlu diperbanyakkan kerana ia adalah saiz yang sesuai untuk semua pelajar. Langkah paling berkesan meminta pelajar membawa baju putih untuk minggu pengurusan pelajar. Baju kolej hanya ditempah selepas pelajar berada di kolej. 

#coretansyah


*********************************************************************************Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

June 1, 2017

Hari pertama

Salam sejahtera,

Menulis kisah hidup adalah satu cara untuk memulakan penulisan. Kaedah memoir adalah paling sesuai kerana ia tidak terikat dengan masa atau kronologi tertentu. Ia boleh ditulis mengikut tema tertentu atau kisah tertentu. 

Apa yang perlu dilakukan ialah tulis dahulu supaya idea dan kisah yang hendak diceritakan wujud. Semasa mengikuti bengkel penulisan kisah hidup yang disampaikan oleh Tn Zamri Mohammad, beliau mengatakan tulis dahulu menggunakan medium Facebook dan set sebagai "only me". Ini kerana kita sentiasa boleh menulis secara santai apabila menggunakan medium tersebut.

Konsep penceritaan juga boleh digunakan dalam menulis kisah hidup agar tidak terlalu formal. Mengikut Tn Zamri lagi apabila kita ingin menulis kisah hidup, maka perlu membaca buku kisah hidup yang telah terbit. Oleh itu kita akan mendapat idea kaedah penyampai dan ayat-ayat pemula yang sesuai.

Bagi langkah pertama kita perlu tahu kisah hidup yang mana ingin dikongsikan. Mungkin kisah pengalaman berpuasa. Boleh melibatkan kisah orang-orang yang berada disekeliling kita berkaitan dengan tema tersebut. 

Apakah tema yang hendak diketengahkan?

#coretansyah 


**************************************************************************************** Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

May 27, 2017

Misi Ramadan.

Salam sejahtera,

Apabila hampir dengan bulan Ramadan maka semua orang bergembira kerana datangnya bulan yang penuh keberkatan. Dalam bulan tersebut semua orang tahu semua amalan yang dilakuakn akan mendapat ganjaran yang berganda. Maka pada masa itu kita akan dapat melihat ramai orang akan mengerjakan pelbagai kebaikan dan ibadah.

Saya ada terbaca satu artikel yang bercerita berkaitan dengan bulin mulia tersebut. Apabila ditanya bulan ramadan maka kita akan mengatakan kewajipan berpuasa. Namun dalam artikel tersebut kupasan telah diberikan dalam sudut yang berbeza iaitu bulan ramadan adalah bulan diturunkan alQuran.

Hanya orang beriman yang disuruh berpuasa seperti umat-umat terdahulu agar akhirnya mencapai ketakwaan. Misi dalam bulan tersebut adalah untuk mencapai ketakwaan supaya boleh digunakan untuk mengharungi 11 bulan yang lain.

Kita mngkin terlepas pandang berkaitan dengan misi tersebut kerana apabila menjelang Hari Raya kita seperti tidak melalui bulan tarbiah tersebut. Jadikan ramadan tahun ini adalah titik perubahan kita untuk mnjayakan misi tersebut.

#coretansyah

**************************************************************************************** Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

May 23, 2017

Bahasa melayu

Salam sejahtera,

"Semua bangun" laung Kalmizi selaku ketua kelas.

Serentak bunyi seretan kerusi memenuhi ruang kelas. Rupanya cikgu Bahasa Melayu telah masuk. Ini merupakan kelas pertama untuk subjek tersebut maka pertentangan mata kali pertama dengan guru yang mengajar. 

Dengan rambut hitam sedikit ikal, serta berkumis tebal dengan wajah yang sentiasa tersenyum melegakan hati-hati kami. 

"Pasti seronok belajar ni" bisik hati.

"Assalamualaikum cikgu" laung Kalmizi. Diikuti oleh semua ahli kelas.

"Saya bukan Islam" cikgu berkata sambil tersenyum.

Tercengan seketika.....

"Selamat sejahtera cikgu" ucapan selamat terus ditukar.

"Selamat sejahtera" balasnya.

Sesi kelas terus bermula dengan sesi taaruf, biasalah kelas pertama. Nama cikgu tersebut ialah Lau Chin Chua, panggil cikgu Lau. 

Sekali pandang pasti kita akan menganggapnya seorang melayu kerana tidak nampak rupa cina. Ditambah pula dengan kumis yang tebal, serta kefasihannya berbahasa melayu. 

Terima kasih Cikgu Lau.

#coretansyah 



*********************************************************************************Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

May 22, 2017

Kelas tambahan matematik

Salam sejahtera,

Nak cerita satu kisah semasa berada di tingkatan tiga. Maklumlah pada tahun tu kena ambil peperiksaan penting Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Pada masa tu cuti penggal persekolahan bermula, namun saya dan kawan-kawan yang terpilih ni tak dapatlah cuti. Kena buat persediaan untuk SRP, maka setiap hari ada kelas tambahan. 

Kelas tambahan yang paling melakat diingatan ialah matematik, walaupun bukan hebat sangat dalam subjek tersebut. Setiap kali menghadiri kelas tidak boleh lewat atau berdirilah diluar selama 30 minit. Apa yang seronok setiap kali sebelum memulakan kelas, cikgu Zakiah pasti akan menyuruh kami menyanyikan lagu Wawasan 2020. 

Cikgu Zakiah walaupun fizikalnya tidak lah besar namun suaranya boleh didengar sehingga dua kelas jauhnya. Latihan matematik sangat banyak dan sesiapa yang tidak siap akan didenda tak kira lah pelajar lelaki atau perempuan. Paling teruk kena buat "push up" mengikut soalan yang tidak siap. 

Pernah lah kena jarang yang tidak kena denda ni paling kurang pun berdiri sehingga habis kelas. Pada masa tu sangat takut jika tak siap tugasan, sekarang ni terasa satu kenangan yang menarik pula.

Terima kasih Cikgu Zakiah.

#coretansyah



*********************************************************************************Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

May 20, 2017

Menjadi penulis

Salam sejahtera,

Syukur hari ini dapat mengikuti bengkel menulis kisah hidup yang sedap dibaca. Bengkel dikendalikan oleh seorang jurulatih berkaliber yang telah menulis 28 buah buku, iaitu tn. Zamri Mohammad.

Bengkel kali ini telah menarik minat 50 orang peserta yang datang dari berbagai tempat. Ada yang datang sejauh negeri dibawah bayu bagi mendapatkan ilmu berharga ini. 

Berbagai teknik dan cara telah dikongsikan oleh tn Zamri antaranya ialah teknik 8 petak dan time line. Paling utama ialah fokus kepada penerbitan buku pertama. Ada lima jenis penulisan kisah hidup namun bagi penulis baru kaedah memoir adalah paling sesuai kerana penulisan boleh mengikut tema tertentu dan tidak terikat dengan masa.

Sisi kisah hidup yang mana hendak di tulis? Ia merupakan persoalan yang perlu dijawab agar terlahirlah buku yang pertama. Untuk cetakan minimum 50 naskah dengan 110 halaman, maka perlu ada sekurang-kurangnya 100 kisah hidup. Pasti dapat, apa yang perlu sekarang adalah fokus kepada penulisan kissah hidup dahulu.

Sebagai permulaan boleh kongsikan kisah hidup masa belajar. Sudah ada tiga hingga empat kisah yang tergambar diminda hanya perlu dicoretkan supaya terzahir. Pasti boleh. 

Sekian.

#coretansyah

********************************************************************************* Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

May 15, 2017

Hari istimewa

Salam sejahtera,

Kehidupan kita sebagai seorag insan akan melalui banyak cabaran dan dugaan hidup. Itu adalah rencah kehidupan seperti kata pujangga. 

Sepanjang tahun banyak hari-hari yang istimewa yang disambut. Ada yang mendapat cuti khas ada yang tidak mempunyai cuti namun masih disambut dengan meriah. 

Antara hari-hari tersebut ialah hari pekerja, hari ibu, hari wanita, hari jururawat, hari guru, hari polis, hari tentera dan banyak lagi yang seangkatan dengannya. 

Setiap sambutan tersebut diaharap dapat memberi semangat bagi meneruskan tanggungjawab yang diamanahkan. Selain itu, kita juga perlu menghargai setiap sumbangan yang telah diberikan oleh mereka terutamanya ibu dan ayah. 

Walaupun sambutan ini diadakan sebagai satu hari peringatan namun kita sepatutnya sentiasa menghormati setiap pekerjaan. Ia adalah satu pelengkap dalam kehidupan bermasyarakat. Bukan semua perkara dapat kita lakukan sendiri. 

Setiap orang adalah anak, ibu, ayah, isteri atau suami dalam sebuah keluarga. Kejayaan sesebuah masyarakat bermula dari keluarga yang faham apakah tugas mereka. Maka ketua keluarga perlu menjaga dan menjadikan ahli keluarga tahu tugas masing-masing.

Sekian.

#coretansyah

*********************************************************************************
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com *********************************************************************************

May 2, 2017

Ilmu percuma.

Salam sejahtera,

Ilmu merupakan satu kunci yang amat berharga selepas wang, walaupun begitu wang itu penting untuk mendaptkan ilmu. Apabila mencintai ilmu maka kita akan mudah untuk melakukan sesuatu perkara.

Dengan ilmu kita dapat melakukan sesuatu urusan dengan mudah dan lebih kreatif. Orang yang berilmu akan melakukan sesuatu perkara dengan lebih berkesan. Sebagai contoh apabila kita ada ilmu dalam menggunakan perisian "microsoft word" kerja-kerja yang melibatkan penulisan menjadi lebih mudah.

Kerja yang melibatkan rutin yang sama akan menjadi lebih cepat dan terurus. Masa yang digunakan lebih singkat maka banyak kerja lain yang boleh diuruskan. Sumber ilmu pada masa kini amat luas. Ia terdiri daripada sumber digital antaranya internet, video, audio, ebook dan ezain selain itu terdapat juga bahan bercetak seperti buku, majalah dan akhbar.

Sumber ilmu juga ada yang percuma dan berbayar. Bagi yang tidak mempunyai kewangan yang mencukupi maka gunakanlah sumber percuma. Sumber ini juga dapat memberikan ilmu yang sangat berguna jika kita pandai menggunakannya dengan betul.

Namun kita sering mengangap bahawa ilmu percuma sebagai bahan yang tidak berguna. Sedangkan ilmu yang berbayar lebih bagus. Sememangnya yang berbayar itu lebih premium namun tidak semua yang berbayar itu bagus untuk kita.

Hargailah setiap sumber ilmu yang diperolehi kerana ia adalah yang terbaik bagi kita pada masa tersebut. Gunakanlah ilmu itu untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan kita dalam bidang tertentu, terutamanya dalam pekerjaan seharian.

Carilah ilmu dan hargailah ilmu.

Jom kongsi.
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

April 30, 2017

Kaedah sampul.

Salam sejahtera,

Syukur kita dapat berjumpa lagi untuk berkongsi ilmu berkaitan pengurusan kewangan. Kali ini saya ingin kongsikan satu kaedah menyimpan menggunakan sampul. Dalam post yang lepas iaitu "Bila dapat gaji" anda telah mengetahui kaedah pertama iaitu menyimpan. 

Kali ini kita akan bincangkan satu kaedah menyimpan menggunakan sampul. Kaedah ini amat mudah kera kita hanya perlu menyediakan sampul mengikut tujuan simpanan tersebut. Sebagai contoh untuk perubatan, kecemasan, pelaburan, melancong dan belajar. 

Maka kita perlu menyediakan lima sampul yang sama saiz. Peratusan untuk setiap sampul juga mengikut kepentingan yang kita tentukan. Seperti sampul melancong pada hujung tahun maka kita ada 10 bulan untung menyimpan. Maka kita boleh membuat sedikit kira-kira untuk mencapai jumlah yang diperlukan.

Jika peruntukan ialah 3 ribu, maka setiap bulan kita perlu memasukkan RM300 ke dalam sampul tersebut. Begitulah yang kita perlu lakukan untuk setiap sampul. Sungguh mudah kan pasti anda dapat melakukannya. 

Mulakan sekarang pasti anda akan mendapatkan hasil pada masa akan datang.

Jom kongsi
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

April 27, 2017

Bila dapat gaji 2.

Salam sejahtera,

Syukur kita masih dapat bersama pada kali ini untuk berkongsi sedikit ilmu berkaitan dengan pengurusan kewangan. Dalam post yang lepas "Bila dapat gaji" saya ada menyatakan apa yang perlu dilakukan apabila mendapat gaji. Anda boleh baca dipost yang lepas.

Kali ini saya ingin kongsi kan perkara penting yang perlu dilakukan apabila dapat gaji. Setelah melakukan perkara pertama tersebut, kita perlulah mengeluarkan sedikit daripada gaji tersebut untuk bersedekah. Sedekah yang paling utama adalah kepada kaum keluarga. 

Oleh itu berikan sedikit bantuan kewangan kepada ibu bapa jika mereka masih ada. Jika mereka telah tiada bantulah bapa saudara atau ibu saudara yang memerlukan. Kerana mereka juga adalah ibu dan ayah kita. 

Dengan bersedekah kita akan mendapat banyak manafaat selain ganjaran dari 10 kali ganda sehingga 700 kali ganda. Kita akan dihindari dari penyakit, dari kesusahan dan bermacam-macam lagi manafaat. Berapa banyak kita perlu sedekah? Lagi banyak lagi bagus. 

Ya macam orang yang sangat memerlukan hanya memiliki RM10, jika dia sedekahkan RM5 maka itu 50% dari wangnya. Namun jika kita mempunyai RM100 jika sedekakkan RM10 hanya baru 10% dari wangnya. Anda nilaii sendiri berapa yang anda ingin sedekah kan. Namun jangan membebankan diri, serta jangan tunggu kaya dahulu baru mahu sedekah. 

Berapa pun nilai yang diberikan bukan menjadi ukuran. Paling utama ialah istiqamah bersedekah. Jadikan satu rutin setiap kali ke masjid pasti memasukan RM1 ke dalam tabung. Itu lebih baik dari memberi sekali banyak namun tidak konsisten. 

Semoga sedikit perkongsian ilmu ini memberikan manafaat untuk kita semua. 

Jom kongsi. 
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

April 25, 2017

Bila dapat gaji.

Salam sejahtera,

Setiap bulan tarikh keramat ini akan dinantikan oleh setiap kakitangan awam. 25 haribulan akan sentiasa terpahat di hati dan minda penjawat awam. Ini lah tarikh keramat untuk mendapatkan imbuhan bulanan.

Apabila sampai tarikh tersebut bank-bank akan menjadi tumpuan malah setiap stesen minyak yang mempunyai mesin ATM pun menjadi pilihan. Bukan untuk mengisi minyak tapi untuk mengeluarkan wang. Itulah yang berlaku setiap bulan dirasakan wang hanya singgah kedalam akaun pemilik untuk beberapa hari sahaja.

Selepas itu terus bergerak untuk memenuhi keperluan pemilik. Antara perkara penting ialah menjelaskan segala hutang tetap seperti pinjaman pelajaran, rumah, kereta, kad kredit dan pinjaman pribadi. Selain itu bil-bil keperluan seperti air, letrik dan telefon serta internet juga perlu dijelaskan.

Beberapa tahun yang lepas saya terbaca kaedah yang betul untuk menyimpan apabila mendapat gaji. Apabila diamalkan pasti menjadikan akaun simpanan kita bertambah setiap  bulan. Kaedah yang digunakan ialah dengan membayar diri dahulu mengikut istilah yang digunakan oleh Azizi Ali iai itu seorang pakar kewangan.

Setelah membayar diri sendiri, maka wang selebihnya digunakan untuk menjelaskan hutang, membayar bil-bil, membeli keperluan harian serta untuk hiburan. Sering terdengar rungutan orang ramai tentang berapa jumlah yang sesuai untuk bayaran tersebut? Ia bergantung kepada keperluan individu paling minimum dicadangkan 10% daripada gaji.

Lagi banyak adalah lebih bagus kerana ia adlah untuk kegunaan kita pada masa hadapan. Bagaimana hendak memulakan akan kita kongsikan dalam artikel yang lain.

Semoga sedikit perkongsian ini akan memberikan maklumat kepada anda semua apa yang perlu dilakukan apabila mendapat gaji.

Jom kongsi.
#coretansyah

**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

February 13, 2017

Teknologi

Salam sejahtera,

Hari ini lebih baik dari semalam. Sekarang ni banyak betul maklumat yang tersebar dengan mudah. Ditambah dengan penggunakan telefon pintar yang menjadikan maklumat dihujung jari.

Pada masa dulu pemberitahuan menggunakan papan kenyataan yang terdapat di tempat-tempat tertentu. Pembinaan kumpulan perbincangan juga telah berlangsung secara maya. Malah dengan menggunakan telefon pintar kelas juga boleh dilakukan secara dalam talian.

Ini menjadikan pendidikan tanpa sempadan, selain kaedah konvensional yang biasa dilakukan pada masa kini. Namun begitu ramai yang suka menyebarkan malklumat yang belum dipastikan ketepatannya. Apabila berita tersebut mempunyai nilai-nilai sensasi maka ia akan lebih cepat tersebar.

Dalam perniagaan penggunaan telefon pintar dan teknologi internet dapat memudahkan perhubungan dengan pekerja, pelanggan dan pembekal. Kaedah kerja juga sudah berubah apabila pekerja boleh melakukan kerja walaupun berada di rumah selagi ia tidak melibatkan logistik.

Ini telah meningkatkan prestasi pekerja yang boleh bekerja walaupun diluar pejabat. Lebih banyak pekerjaan yang berkaitan dengan maklumat yang hanya bekerja dari rumah dengan bantuan teknologi dapat dilakukan.

Bagi seorang rakan yang melakukan perniagaan sebagai penulis, beliau hanya menulis di rumah dan tempat-tempat yang sesuai seperti cafe dan kawasan peranginan. Jadual penulisan yang disediakan adalah mengikut masa yang diperuntukkan sendiri. Namun proses pematuhan kepada jadual adalah paling utama.

Apapun yang dilakukan pastikan kemudahan teknologi yang ada dapat digunakan untuk kebaikan sejagat.

Sekian, semoga sahabat sentiasa ceria dan gembira.

Jom kongsi.

#coretansyah


Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...