January 25, 2011

Menjadi pakar


Tentu anda semua berkobar-kobar nak bina perniagaan kan, yelah dah mudah buat kat internet je. Dalam akhbar Berita Minggu (23/11/2011) yang lepas ada cerita pendapatan dari blog. Memang menarik lah sampai bolah dapat RM 1K sebulan. Namun anda perlu bijak memilih topik untuk bercerita, lagi baik jika bercerita berkaitan dengan kepakaran anda.

Apabila dah pakar maka mudah untuk anda memberikan penyelesaian kepada masalah yang timbul. Dalam perniagaan berkaitan internet ni biasanya berkaitan dengan informasi atau pun maklumat. Seperti kata Jutawan Internet Irfan Khairi, pada abad ke 21 ni perniagaan informasi akan berkembang dengan lebih cepat kerana orang mencari maklumat dan penyelesaian.

Hari ini ramai yang ingin menjadi pakar, kerana mereka tahu dengan menjadi pakar sahaja dapat menyelesaikan banyak masalah. Seperti Pakar Bedah, Pakar Runding, Pakar motivasi dan sebagainya. Tahukah anda bahawa nak jadi pakar perlukan masa yang lama dan usaha yang kuat. Seperti seorang doktor pakar setelah belajar menjadi doktor selama 6 hingg 7 tahun mereka akan sambung lagi 1-2 tahun bagi menjadi pakar dalam bidang tertentu.

Namun jika saya bagi tahu satu rahsia kepada andabahawa anda boleh menjadi pakar dalam masa yang singkat adakah anda akan percaya?? Sudah tentu tidak percaya kan. Anda tak perlu percaya kerana anda boleh cuba sendiri dengan klik disini

Anda kenal denagn saudara Zamri Nayan dan Patric Chan? Mereka merupakan orang biasa yang telah menjadi pakar dalam masa yang singkat dengan produk ini. Sekarang mereka akan mendedahkan bagaimana menjana sehingga RM 1 Juta mengguna produk ini. Anda tentu nak tahu apa produk itu kan, apa lagi klik je lah kat sini.

Semoga anda akan menjadai pakar.....

January 19, 2011

Tambah pendapatan

Salam sejahtera..
Berjumpa lagi kita pada pos kali ini berkaitan dengan bagaimana nak tambah pendapatan. Kita serinag dengan bagi memastikan kebebasan kewangan maka perlu sumber pendapatan tambahan, tetapi baaimana nak tambah sumber pendapatan. Baklah bagi menambah sumber pendapatan terdapat dua cara selain kerja sepenuh masa yang anda lakukan sekarang.

1) Bekerja secara "part time"

Anda tentu dah biasa melihat kawan yang membuat kerja selepasa waktu pejabat seperti menjual burger, membawa teksi, berniaga di pasar malam, menjual insurans dan pelbagai lagi yang dilakukan bagi menambah pendapatan. Bagi memastikan kerja ini berlaku anda perlu sanggup berkorban, kenapa saya katakan begitu? Ini diebabkan anda terpaksa meluakan masa untuk bersama keluarga, masa untuk bersukan dan masa untuk berehat. Kita diberi masa sama rata iaitu 24 jam sehari semalam. Anda bekerja di pejabat selama 8 jam, anda tidur mungkin 6 jam, masa untuk kerja part time mungkin 5-6 jam, jadi masa untuk anda bersama keluarga akan terhad 3-4 jam sahaja. Namun anda boleh lakukan jika anda bijak mengurus masa.

2) Membina pendapatan pasif

Apakah pendapatan pasif? Untuk mudah faham ialah sumber pendapatan yang sekali kerja pendapatan berkali-kali atau tidak putus-putus. Contoh pendapatan pasaif ialah meulis buku, menjual software, menjual suara, menjual modul pembelajaran, dan pelbagai lagi yang akan melibatkan pembayaran royalti. Bagimana anda boleh lakukan perkara ini? Apa yang boleh anda lakukan ialah kenalpasti kelebihan dan kepakaran anda. Jadikan kepakaran anda sebagai satu produk ang boleh dijual. Jika anda pakar dalam bidang masakan maka tulis buku berkaitan dengan masakan, jika anda pakar dalam perucapan maka hasilkan maklumat berkaitan teknik perucapan.

Sekarang pilihan ditangan anda kerana kedua-dua cara ini mempunyai kelebihan dan kelemahan msing-masing.

Sekarang dengan menggunakan teknologi internet maka peluang anda amat terbuka luas. Saudara Zamri Nyan pakar IM Malaysia telah menghasilkan satu produk untuk menjana pendapatan secara pasif. Ia adalah peluang yang jarang-jarang di dedahkan oleh pakar IM. Anda tentunya berminat kan oleh itu jangan tunggu lagi klik je pada link kat bawah untuk maklumat lebih lanjut.

=> Video percuma: mesti tonton..

P/S Peluang tak sentiasa ada sementara sempat ni rebut lah ....

January 15, 2011

Kewangan dan anda

Salam sejahtera
Setiap tahun baru banyak perancangan akan di buat antaranya ialah dari segi kewangan. Ia merupakan satu kategori yang paling penting bagi menjamin kesejahteraan hidup. Jika tidak masakan ada pembentangan belanjawan bagi sesebuah negara.
Bagi memastikan kewangan anda terjamin pada tahun 2011, beberapa langkah penting perlu dilakukan segera antaranya ialah seperti dibawah.
1) Menambah sumber kewangan
-Pastikan anda dapat meningkatkan sumber pendapatan sehingga 50%. Bagaimana hendak dilakukan? Mungkin dengan kenaikan gaji atau menambah pekerjaan. Ia sangat penting kerana setiap tahun akan berlaku kenaikan harga bagi setiap barang. Oleh itu anda perlulah bersedia dengan perkara tersebut.
2) Menyimpan atau menabung
- Proses yang paling sukar jika tidak mengikut turutan yang betul. Jika dahulu anda hanya menabung apabila ada wang lebih maka sekarang tukar dengan menabung dahulu sebelum belanja. Ini akan memastikan anda mempunyai wang simpanan yang semakin meningkat. Jumlah yang perlu disimpan sebaiknya ialah 20% - 50% dari sumber pendapatan anda.
3) Melabur
- Setelah anda mempunyai simpanan yang mencukupi maka boleh lakukan langkah ini. Namun sebelum melabur pastikan anda telah melakukan beberapa perkara seperti mendapatkan ilmu yang betul dalam pelaburan, mempunyai mentor yang betul bagi membimbing anda dan mempunyai sistem yang betul bagi mengelakan kerugian yang besar. Apa bila melabur keuntungan dan kerugian pasti berlaku namun resiko kerugian akan berkurang apabila anda mempunyai segala yang dinyatakan di atas.

Dalam post akan datang saya akan ceritakan bagaimana cara menambah sumber pendapatan.

Sekian.
Dapatkan maklumat lanjut berkaitan dengan kewangan hanya secara online. Kursus kewangan secara online

P/S Anda boleh kongsikan post ini kepada rakan-rakan. Tanpa mengubah isi kandungan dan maklumat penulis.
>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Maklumat penulis: Nik Syaharudin Nik Daud
Merupakan seorang guru dan penulis blog secara part time. Isu yang biasa di ketengahkan ialah berkaitan dengan motivasi dan kewangan. Hubungi saya  di email: remajadigital@gmail.com
>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...