May 27, 2010

Kewangan kita

Salam
Semoga semua sentiasa luarbiasa bagus.
Bagi yang sakit sentiasalah banyakkan bersabar kerana itu adalah tanda Allah masih sayang pada kita. Bagi yang sentiasa sihat perlu banyakan bersyukur kerana Allah kabulkan doa kita.
Semalam sambil berborak dengan kawan-kawan ada yang mengeluh kerana elaun telah dipotong. Maka pendapatan pun berkurang, timbullah berbagai-bagai cara untuk menambah pendapatan. Memang hebat kan kita ni bila ada masalah akal akan sentiasa membarikan cadangan bagi menyelesaikannya. Namun segala cadangan yang di berikan oleh akal perlulah berpandukan ilmu dan iman. Jika tidak masalah yang akan menimpa.
Setalah sekian lama menimba ilmu berkaitan kewangan, sedikit cadangan yang boleh saya berikan kepada kawan-kawan sekalian. Mengikut semu apakar kewangan tak kira lah yang dalam negara atau luar negara semua mencadangkan agar kita menabung. Kenapa menabung? Yelah nak kaya tak kan nak simpan je... Bila pula nak guna? Sebenarnya bagi peringkat permulaan kita perlulah menabung untuk mengumpul dana atau modal. Setelah dana mencukupi maka boleh lah kita bergerak untuk keperingkat yang lebih tinggi.
Oleh itu bagi permulaan ni mulakan lah menabung, bagi yang berkerja saya sarankan buat potongan gaji sebanyak 10 % dari pendapatan bulanan anda. Dimana nak simpan ye?? dimana-mana yang sesuai dan jika dapat yang boleh memberikan pulangan yang lumanyan seperti Tabung Haji atau ASB. Mulakan sekarang....
Sekian

May 25, 2010

Cabaran atau masalah

Salam
Semoga anda semua sentiasa ceria dan sihat.
Setiap orang ada masalah dan dugaan dalam kehidupan. Jika dah tak ada cubaan bukan kehidupan lah kot. Namun cara kita menangani masalah adalah berbeza bagi setiap orang.
Bagi yang mudah putus asa setiap masalah adalah kesusahan dan tidak ada jalan penyelesaian.
Bagi yang ingin berjaya setiap masalah akan dilihat dari sudut yang berbeza. Masalah yang dihadapi dianggap sebagai satu cabaran dan boleh diatasi. Cara mengatasi masalah ini lah yang akan membuat kan setiap individu yang berjaya itu berbeza.
Contoh mudah jika kita hendak menyeberang sungai, kita boleh berenang, boleh juga menaiki bot atau sampan, membina titi atau jambatan, mungkin juga ada tyang terfikir untuk melompat macam tarzan tu... Lihat lah berbagai -bagai cara boleh dilakukan untuk menyeberangi sungai. Semua cara tersebut dapat difikirkan jika kita menggangkap ia sebagai cabaran. Jika ia sebagai masalah mungkin kita tidak terfikir pun semua langkah tersebut.
Setiap cabaran akan ada cara penyelesaian, oleh itu jadikan masalah itu sebagai cabaran yang akan menggerakkan minda kita untuk lebih maju dan berjaya.
Sekian

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...