December 27, 2010

Minggu terakhir 2010....Apa azam tahun 2011?

Pastikan target anda jelas
Salam luar biasa bagus...
Dah sampai ke penghujung tahun 2010. Hanya tinggal 4 hari sahaja lagi, adakah anda sudah bersedia menghadapi tahun 2011? Adakah hasrat, sasaran, kehendak, azam, target dan cita-cita anda untuk tahun 2010 dah tercapai?
Soalan yang famous pada setiap akhir tahun dan awal tahun " Apa azam tahun ni?". Namun adakah cara menyatakan azam tersebut betul? Ramai akan mengatakan dianak itu, nak ini nak jadi tu nak jadi ini. Namun semuanya akan berkobar-kobar pada 2- 3 minggu pertama jer. (biasanyalah tetapi bukan anda kan).

Bagi memastikan AZAM anda pada tahun ini menjadi kenyataan anda perlu membuat beberapa langkah seperti dibawah:
1) Tulis azam anda dengan jelas.
     - Saya nak kaya (terlalu umum)
     - Saya mahukan sumber pendapatan sebanyak RM 1000 sebulan.  (lebih jelas)

2) Pamerkan azam anda dan baca
Tampal di tempat yang mudah anda lihat seperti pintu bilik, cermin, peti ais dan mana-mana yang sesuai. Mengikut pakar lebih kerap anda baca lebih cepat azam anda terlaksana. Paling kurang pun 3 kali sehari. Pastikan anda membaca dengan suara yang jelas dan yakin. 

Kejayaan bermula dengan ilmu
3) Tandatangan 
Azam yang telah ditulis perlu ditandatangani agar menjadi satu janji kepada anda untuk melaksanakannya.

4) Letakkan tarikh
Pastikan azam yang anda ingin capai mempunyai tarikh akhir, Bagi memastikan anda tidak melencong dengan perkara-perkara lain.

5) Bagitahu kepada orang azam anda
Ini pasti sukar kerana semua orang akan tahu dan anda tidak akan mempunyai alasan untuk tidak melaksanakan azam anda. Oleh itu ini merupakan kunci kejayaan azam anda pada tahun ni.

Semoga anda dapat mencuba tips ini dan berjaya mencapai azam anda pada tahun 2011 ni.
Selamat tahun baru.  


http://www.rinss.com

December 6, 2010

Tahun baru Hijrah 1432

Salam luar biasa bagussss.
Semoga hari ini lebih baik dari semalam supaya kita menjadi orang yang beruntung. Jangan jadi orang yang rugi dan apatah lagi orang yang celaka. Sekurang-kurangnya tambahlah satu ilmu setiap hari.
Dengan ilmu kita akan menjadi orang yang sentiasa beruntung. Kita akan lebih tahu daripada orang lain dan kita dapat membantu orang lain pula. Perkongsian yang tidak akan hilang ialah perkongsian ilmu yang bermanafaat. Ia akan menjadi satu sumber rezeki yang tidak akan putus dan sentiasa berkembang jika terus disebarkan. Namun jika menyebarkan ilmu yang salah kita juga akan menerima musibag yang buruk. Maka ingatlah sentiasa cari ilmu yang bernafaat dan sebarkan.
Sempena sambutan Maal Hijrah 1432 ni kita sepatutnya menjadi orang yang lebih berjaya pada tahun lepas, berubah adalah perlu jika ingin berjaya. Ada seorang pakar motivasi telah berkata untuk berjaya anda perlu sedar dan berubah. Jika anda tidak sedar maka tidak aakan ada perubahan boleh dilakukan. Begitu juga jika kita hanya sedar tetapi tidak berubah maka kejayaan pun bukan milik kita. Oleh itu kita perlu sedar dan berubah agar kita akan berjaya.
Sedarlah apa yang berlaku disekeliling kita dan apa yang diperlukan untuk melakukan perubahan, mulakanlah sekarang kerana ini adalah masa yang paling tepat untuk melakukan perubahan. Mulakan sekarang demi kejayaan pada masa hadapan.

Hijrahlah kearah kejayaan.


www.remajadigital.com

October 20, 2010

Kesempurnaan...

Segala yang berlaku akan ada sebab dan akibatnya. Jika kita ingin berfikir pasti akan ketahui segala jawapannya. Tidak semua yang berlaku itu mempunyai maksud yang tersurat sahaja, mungkin ada yang tersirat. Disinilah minda dan akal perlu berfungsi agar ia dapat mengupas segala isi dan kita menjadi lebih bersyukur.

Begitu juga jika kita hanya melihat kesempurnaan maka segala tindakan akan menjadi serba tak kena. Nak buat itu belum lengkap nak buat ini belum siap maka semu tak dilakukan dan semunya terbengkalai. Bagi seorang yang yakin dan sentiasa berpandangan jauh kesempurnaan adalah perkara kedua paling utama ialah adakah anda bertindak melakukannya. Kita lihat sahaja pemilik syarikat software terkenal mikrosoft, Jika beliau memikirkan kesempurnaan maka tak akan tercipta pelbagai versi windows pada masa sekarang. Disebabkan tindakan yang diambil dan pembaharuan serta kajian yang sentisa berterusan maka pelbagai versi telah diterbitkan biasanya yang terkini adalah terbaik atau menyempurnakan yang lama.

Oleh itu mulakan sekarang agar kita tidak ketinggalan akibat menangguh kerja kerana terlalu memikirkan kesempurnaan.

Kepada pelajar KMJ selamat menduduku peperiksaan PSPM 1. Buat yang terbaik...

September 16, 2010

Satu Malaysia

Salam sejahtera,
Buat pertama kali dalam sejarah negara kita, sambutan hari Malaysia akan berlangsung di negeri Sabah. Pada hari ini 16 September 2010 sambutan hari Malaysia merupakan peristiwa penting yang menceritakan penyatuan negeri Sabah dan Serawak dalam persekutuan Tanah Melayu. Dengan peristaharan cuti pada setiap 16 September maka seluruh rakyat malaysia akan sentiasa peka dengan perkara ini dan lebih menghargai negara kita.

Selamat Hari Malaysia

http://www.rinss.com

September 14, 2010

Selepas raya...

Salam sejahtera

Hari ini lebih baik dari semalam, sentiasa lah berusaha untuk majukan diri.
Setelah sebulan berpuasa hari raya telah disambut sebagai tanda kemenangan, tentu semua dah puas hati kan dapat cuti raya. Mungkin tidak lama cuti namun kunjung-mengunjung masih tetap dilakukan. Sepanjang bulan ni pasti ada yang akan buat rumah terbuka. Elakkan pembaziran dan amalkan sikap berjimat cermat.
Masalah utama selepas raya ialah kehabisan duit, maklumlah masa raya tak ingat nak belanja je untuk kelengkapan. Sepatutnya ukurlah baju di badan sendiri. Jangan sampai membuat pinjaman dengan pihak ahlong nanti merana badan dan keluarga. Jika sendiri tanggung tak apalah kan ni libatkan ahli keluarga yang tak tahu apa-apa.
Fikir-fikirkan lah sebelum terlambat, nak selamat pastikan semua mengikut keperluan bukan mengikut kehendak.
bagaimana nak bezakan benda tu ye???

http://www.rinss.com/

September 6, 2010

Selamat hari raya...


ps: tempoh terhad 5 hari sahaja dapatkan segera, pakej mula yang hebat


Salam sejahtera
Semoga sentiasa sihat dan ceria. Setelah 27 hari kita berpuasa maka Syawal akan menjelma. Kejayaan kita dalam mengharungi dan mengimarahkan bulan puasa ini diharap akan dapat diteruskan sehingga ke ramadan yang akan datang.
Persiapan hari raya semakin rancak dijalankan, ada yang mengambil peluang pada hari-hari terakhir ni untuk mendapatkan potongan harga yang lebih tinggi. Pelbagai juadah raya yang dijual dan mudah untuk diperolehi. Namun kita jangan lah membazir kerana ia akan memudaratkan sumber kewangan.
Dalam media masa dan cetak kita dapat lihat banyak pihak yang telah menganjurkan majlis berbuka puasa dengan meraikan anak-anak yatim. Diharap sumbangan terhadap golongan yang memerlukan ni akan dapat diteruskan lah jangan hanya pada bulan puasa je.
Dalam bulan puasa gak kena keluarkan zakat ini penting terutamanya zakat fitrah. Jika ia tidak dibayar maka pahala puasa akan tergantung di awangan. Tu mengikut pembacaan dan ceramah yang saya dengar lah. Bukan nya mahal pun ia mengikut negeri, kat johor ni RM 7.50. Bagi yang menangung keluarga bayaran mengikut yang ditanggung. Para bapa yang baru mendapat baby tu jangan lupa bayar untuk orang baru tu. Nak lebih jelas tanya para ustaz dan imam.
Zakat fitrah ni jangan dilambatkan kerana ia boleh luput. Bukan macam zakat-zakat lain boleh dibayar pada bila-bila masa. Zakat fitrah last bayar sebelum solat sunat Hari Raya Aidilfitri, jika selepas tu baru nak bayar dah jadi sedekah lah bukan zakat fitrah lagi.
Jadi segerakanlah jangan nak bertangguh lagi dikhuatiri lupa kerana kesibukan persiapan nak raya ni.
Sekian
http://www.rinss.com/

August 17, 2010

Membaca untuk berjaya

Salam sejahtera,
Semoga saudara semua sentiasa ceria dan gembira. Amalan membaca adalah perkara yang penting untuk kita maju dan berjaya dalam segala bidang.
Saya baru je habis membaca satu buku yang berkaitan dengan perniagaan. Amat berbaloi dengan harganya dan panduan yang diberikan. Setiap permasalah yang diajukan juga dilayan dengan baik dan dapat diselesaikan secepat mungkin. Semua bahan yang diberikan amat berguna bagi saya untuk memulakan satu perniagaan kecil.
Segalanya dalam gengaman kita. Jika anda ingin tahu lebih lanjut sila klik disini
http://www.rinss.com

Sekian

August 4, 2010

Rancang untuk berjaya

Kejayaan tercapai dengan perancangan yang baik.

Salam sejahtera
Semoga sentiasa ceria dan gembira. Sekarang sudah bulan Ogos 2010, sudah hampir 2/3 tahun 2010 ditempuhi. Adakah segala rancangan anda telah terlaksana? Masih ada peluang lagi untuk menjayakannya. Jika perancangan telah dilakukan anda hanya perlu mengikutinya agar berjaya. Setiap kejayaan yang dikecapi selalunya bermula dengan perancangan.
Jika anda gagal merancang sebenarnya anda merancang untuk gagal. Perancangan yang dilakukan tidak perlulah terlalu teliti, mungkin untuk peringkat awal ialah apa yang anda ingin lakukan secara kasar. Apa yang paling penting ialah tulis setiap perancangan yang kita rancang. Jika kita simpan rancangan dalam fikiran maka ia akan kekal sebagai angan-angan. Semacam cerita Mat Jenin tu kan. Semasa panjat pokok kelapa boleh berangan akhirnya jatuh terus tak jadi apa.

Sekian
http://www.rinss.com

July 20, 2010

Ilmu, idea dan bisnes.




Salam sejahtera
Jadikan hidup anda lebih baik dari semalam, semua orang mahu berjaya bezanya ialah tindakan yang telah diambil. Dengan ilmu yang banyak namun tidak ada tindakan maka tiada kejayaan bersama anda. Ada yang tiada ilmu namun mahu mencuba maka kegagalan akan bersamanya. Oleh itu untuk berjaya anda perlu berilmu dan perlu bertindak. Tidak perlu ilmu yang banyak tetapi lakukan apa yang anda dah tahu sambil menambah ilmu.
Sekarang ni perniagaan menjadi satu trend untuk diceburi. Terutamanya bagi muda-mudi yang ingin menjadi jutawan. Pelbagai kaedah boleh dilakukan untuk menbina sesuatu perniagaan namun anda perlu fokus pada satu model sahaja.
Tiada idea merupakan alasan utama apabila ingin memulakan bisnes, tahukah anda bahawa idea ada disekeliling anda. Lagi mudah jika jadikan hobi atau minat anda sebagai sumber bisnes pertama. Setelah itu kembangkan kepada yang lain. Pada masa kini bisnes internet menjadi pilihan remaja kerana ia mudah dan murah, malah ada yang tidak memerlukan modal pun.
Tidak hiran lah sekarang jika ramai remaja yang berjaya menjadi jutawan pada usia muda. Semua kemudahan telah tersedia anda hanya perlu bertindak untuk berjaya. Kejayaan adalah bagi orang yang mahu dan bertindak, bukan hanya mahu sahaja tetapi tida tindakan.
Sekian
http://www.rinss.com



July 12, 2010

Juara dah ada...

Salam sejahtera
Semoga anda semua sentiasa ceria dan gembira. Juara dah ada bagi bola sepak piala dunia. Betul lah ramalan sotong tu (jgn percaya sangat ye). Tahniah kepada pasukan Spanyol kerana telah berjaya membawa pulang pala rebutan tersebut.
Kepada penyokong mereka pula teruskan lah menyokong dan ambilah semangat mereka untuk jadi juara. Bukan sahaja dalam bola sepak tetapi yang paling penting ialan dalam kehidupan seharian. Pastikan anda telah mempunyai target atau matlamat.
Jika kita hayati semua pasukan yang layak ke piala dunia ini mempunyai matlamat yang sama iaitu ingin menjulang piala tersebut. Namun adat pertandingan pasti akan ada yang kalah. Cara untuk mencapai matlamat tersebut berbeza antara setiap pasukan itulah yang dinamakan strategi. Ada pasukan yang bermain dengan cara menyerang manakala ada pula yang banyak bertahan. Ada yang menggunakan khidmat pemain muda dan ada yang menggunakan gabungan muda serta lama.
Sekarang aturlah strategi anda untk mencapai matlamat yang telah ditetapkan, strategi boleh diubahsuai mengikut keperluan jadi jangan terlalu takut untuk mengubah cara bagi mencapai matlamat anda.

Sekian
http://www.rinss.com/

July 7, 2010

Barangan terbuang

Salam sejahtera
Semoga hari ini pendapatan anda dah bertambah dari semalam, jika belum ubah lah strategi.
Dah cuba tiga langkah yang telah diberikan? Jika dah buat tentu sumber pendapatan anda mingu ni bertambah kan. Dengan menambah sedikit kreativiti yang anda ada, barangan terbuang boleh dijual dengan harga yang lebih mahal dari harga yang anda pernah beli. Contoh mudah ialah botol jem, anda boleh buat sedikit dekorasi dan hiasan untuk dijadikan cenderamata. Boleh juga di jual sebagai pemberat kertas atau pelekat memo.
Banyak yang anda dapat lakukan dengan barangan terbuang ni, cuma nak ada sedikit kreativiti je. Nak tahu manusia yang kreatif boleh dapatkan Jutawan Sampah..
Klik je kat banner di bawah pasti anda akan jadi seorang yang kreatif dengan barangan terbuang anda.



Sekian
http://www.rinss.com

July 5, 2010

Sampah,duit dan aku

Salam sejahtera

Jadikan hari ini lebih ceria. Lihat sekeliling kita dan senaraikan sampah yang anda lihat. Jika anda dapat senaraikan sekurang-kurangnya 5 tu kira dah banyak. Bagaimana nak tukar sampah jadi duit?
Hah sekarang ni ikuti langkah yang akan diberikan kat bawah.

Langkah pertama ialah senaraikan sampah-sampah anda. Yelah sampah yang anda nak buang atau barangan lama yang dah 2 ke 3 tahun tak guna tu. Jika ada barangan yang boleh dikitar semula asingkan.

Langkah kedua asingkan barangan yang masih boleh guna dan yang dah rosak.

Langkah 3, bagi barang yang boleh guna pastikan ia berfungsi dengan baik, barangan yang telah rosak pula cuba fikirkan apa yang anda boleh tukarkan mungkin menjadi pasu, akuarium, atau alat hiasan lain.

Langkah ke 4, anda boleh mula buka puasat jualan barangan hisan terpakai. Tahniah anda sudah mula mendapatkan duit dari sampah-sampah anda....

Maklumat lanjut anda boleh klik kat banner di bawah...


Sekian

http://www.rinss.com

July 4, 2010

Kenapa perlu mentor???

Salam sejahtera,
Sentiasa kita lihat seseorang yang berjaya akan mempunyai mentor, tugas mentor ialah memastikan pengikutnya akan sentiasa mengikut laluan yang betul.
Jika anda ingin berjaya dapatkan seorang mentor untuk membantu. Mentor biasanya ialah orang yang telah berjaya dalam bidang tertentu dan anda ingin terlibat dalam bisdang yang sama. Mudahnya jika anda ingin memulakan perniagaan internet maka anda perlu cari orang yang berpengalaman dalam bidang tersebut untuk menjadi mentor.
Segala yang dilakukan oleh mentor perlu anda ikuti agar anda mendapat kesan yang sama seperti mentor anda. Mungkin ia akan ada sedikit perubahan berdasarkan kemahiran dan ilmu yang anda ada.
Dalam perniagaan internet Saudara Suthan M boleh menjadi mentor yang bagus jika anda serius ingin memiliki perniagaan. Saudara Suthan M akan membantu anda dari mula hingga pendapatan anda yang pertama benggunakan teknik yang ditunjukkan. Anda hanya perlu bertindak mengikut arahan Suthan M bagi menyiapkan tugasan yang telah diberikan.
Maklumat lanjut boleh di dapati dari laman web dibawah. Klik segera supaya lebih cepat anda berjaya..
http://www.rinss.com/

Jerman vs Argentina

Salam sejahtera
Semoga anda semua sentiasa bersemangat seperti pasukan Jerman yang berjaya menundukkan Argentina 4-0 pada perlawanan semalam.
Kepada penyokong Jerman tentu sangat bergembira, namun jangan terlalu gairah kerana masih ada perlawanan yang perlu dihadapi. Jika permainan Jerman konsisten mungkin mereka akan melangkah lebih jauh.
Tu berkaitan dengan perlawanan yang ada 90 minit. Namun dalam kehidupan kita ni masih belum tahu lagi berapa lama hayat yang ada. Oleh itu kita perlu sentiasa berusaha agar mendapat yang terbaik. Seperti pasukan Jerman walaupun sudah pasti akan menang namun mereka masih cuba mendapatkan gol yang keempat dan terbukti percubaan mereka barhasil.
Dengan menhayati semangat mereka diharap semua pelajar akan sentiasa belajar walaupun terdapat pelbagai halangan. Jadikan setiap halangan tersebut sebagai cabaran yang mempunyai jalan penyelesaian. Paling penting sentiasa berusaha hingga ke akhir.
Sekian
http://www.rinss.com/

July 2, 2010

Tak percaya?

Salam sejahtera,
Semoga hidup anda lebih ceria pada hari ini.
Pasti lihat banyak sampah disekitar kediaman anda kan. Tahukah anda bahawa apa yang kita lihat sebagai sampah boleh menjadi barangan berharga. Cuma anda perlu ubah cara pandangan anda terhadap "sampah" tersebut. Kata orang moden pikir diluar kotak.
Contoh mudah jika anda lihat tempurung kelapa apakah yang boleh dilakukan dengannya?? Bagi mereka yang masih guna dapur arang tempurung kelapa boleh menjadi bahan api. Tahukah anda bahawa tempurung kelapa boleh dijadikan barang hiasan dan hadiah. Saya pernah lihat key cain daripada tempurung kelapa, tempat letak pen dan macam-macam lagi. Tu baru dari tempurung kelapa, jika anda nak tahu dengan lebih lanjut boleh klik pada banner kat bawah. tak rugi pun mana lah tahu ia boleh jadi sumber pendapatan anda .
Klik je untuk pengetahuan.


Sekian
http://www.rinss.com

Rezeki sampah

Salam sejahtera
Semoga anda sentiasa ceria dan gembira, jadikan hari ini lebih baik dari semalam. Pada masa kini masalah sampah semakin ketara. yelah barangan plastik makin banyak. Anda tentu tahu bahawa plastik memerlukan puluhan tahun untuk merepu, malah ada yang perlukan masa yang lebih lama lagi. Oleh yang demikian kita perlu melakukan sesuatu agar sampah ini tadak terus meningkat.
Banyak syarikat telah mengurangkan penggunaan beg plastik. Malah ada hari-hari yang diistharkan sebagai hari tanpa bag plastik. Namun adakah anda tahu bahawa sampah trsebut mngkin menjadi rezeki kepada orang lain? nak tahu dengan lebih lanjut anda boleh klik pada banner dibawah.



Bagaimana mereka telah menukarkan sampah menjadi sumber pendapatan yang lumayan, Boleh jadi jutawan tu.... Selongkar rahsia mereka sekarang klik pada bannner kat bawah sekarang..




Sekian
http://www.rinss.com

June 30, 2010

5 sebelum 5

Salam sejahtera,
Semoga anda sentiasa ceria dan jadikan hari ini lebih baik dari semalam.
Setelah sekian lama maka hari ini 30 Jun merupakan hari terakhir untuk pertengahan tahun 2010. Telah cukup 6 bulan kita berada di tahun 2010, sudah bermacam-macam kisah suka dan duka telah kita alami dan lihat.Yang baik bolehlah dijadikan pengajaran namun yang buruk hendaklah dijadikan pengajaran. Kita sentiasa lupa itulah kelemahan makhluk yang bernama manusia. Setelah mendapat sedikit kesenangan maka ia akan lupa segala masalah dan penderitaan yang lalu.
Kita perlu sentiasa dinigatkan oleh sebab itulah maka sentiasalah berpesan pesan kepada kebaikan kerana ia merupakan ciri-ciri orang yang bertakwa. Jangan jemu untuk menyuruh berbuat kebaikan namun jemulah untuk membuat kejahatan. Setiap orang boleh menyeru kearah kebaikan namun hidayah hanya terletak pada yang Esa. Jika belum masanya lagi maka ia tak akan berlaku, tugas kita sebagai makhluk ialah membuat kebaikan dan bersabar dalam melakukannya. Semoga Allah akan membantu kita dan merahmati apa yang kita akan lakukan dan yang telah kita lakukan.
Sentiasalah ingat lima sebelum lima
  • Sihat sebelum sakit
  • Muda sebelum tua
  • Kaya sebelum papa
  • Lapang sebelum sibuk
  • Hidup sebelum mati
Sekian
http://www.rinss.com

June 29, 2010

Perubahan itu perlu

Salam sejahtera
Semoga anda semua sentiasa luar biasa bagus. Jadikan hari ini lebih abaik dari semalam. Setelah melalui sepanjang enam bulan pada tahun 2010,bermakna kita telah berada separuh dari pada tahun2010. Apakah yang anda telah lakukan sepanjang masa tersebut? Adakah sesuatu yang dapat membanggakan anda? Tau azam pada tahun ini telah terlaksana?
Bagi yang telah berjaya tahniah, namun kepada yang masih dalam proses kejayaan usahakan dengan penuh daya dan upaya. Bagi mencapai apa yang telah kita rancang perubahan adalah amat perlu. Walaupun sedikit ia sangatlah perlu, dengan adanya perubahan tersebut maka kita semakin hampir denan kejayaan. Bagi seorang pelajar,setiap hari perlukan perubahan kerana anda sentiasa belajar sesuatu yang baru. Pastikan minda anda sedia untuk berubah bagi menerima ilmu. Sentiasalah berfikiran positif agar anda sentiasa ceria. Jika dulu anda buat satu latihan sehari mungkin pada mas ini anda boleh buat lima latihan. Sentiasa lakukan perubahan kearah yang lebih baik. Anda pasti akan mencapai kejayaan.
Sekian.
www.rinss.com

June 25, 2010

Amalkan ilmu anda

Salam sejahtera,
Semoga anda semua sentiasa ceria dan gembira. Pagi ni hujan agak lebat kat Tangkak. Mungki ia kan menyukarkan pegarakan. Namun jangan lihat sebagai masalah kerana ia adalah rahmat bagi kita yang sering kepanasan pada 2 bulan yang lepas. Allah telah makbulkan permohonan hamba Nya hari ini.
Amalkan ilmu agar ia memberi pertolongan kepada anda pada masa akan datang. Ilmu yang paling berguna ialah yang sentiasa diamalkan walaupun sedikit. Ilmu yang tidak diamalkan ibarat pohon yang tidak berbuah, manakala ilmu yang diamalkan ibarat pohon yang sentiasa berbuah. Sentiasa memberikan hasih kepada pemiliknya. Mulakan dengan yang kecil jangan nak tunggu yang besar.
Sekian

June 1, 2010

Bayar bil diri anda.

Salam
Semoga anda sentiasa sihat dan jadikan hari ini lebih baik dari semalam.
Masalah kewangan sememangnya menjadi masalah kepada hampir semua orang. Akibat dari masalah tersebut boleh menyebabkan kehilangan nyawa dan keruntuhan rumah tangga. Ada yang tidak setuju namun itulah hakikat yang berlakau sekarang. Apabila tidak mampu membayar hutang Ah long mengakibatkan nyawa tergadai. Akibat tidak mampu sediakan keparluan rumah tangga boleh menggoncangkan keharmonian keluarga. Itulah penangan masalah kewangan kepada masyarakat kita pada masa kini.
Segala ini berlaku disebabkan kita tidak mempunyai ilmu berkaitan pengurusan kewangan atau pun cara pengurusan yang tidak betul. Apa yang kita lakukan sekarang telah silap dan ia menyebabkan timbulnya masalah ini. Cara yang biasa dilakukan dalam pengurusan kewangan ialah
1. bayar bil dan hutang
2. belanja keperluan
3. hiburan
4. simpanan (jika ada baki)
Anda dapat lihat sekarang? Semua orang akan menyimpan tetapu jika ada wang yang lebih..... adakah anda pasti akan ada yang lebih????
Apa yang anda boleh lakukan sekarang ialah dengan mengubah cara biasa di atas dengan cara di bawah ini.
1. simpan (10%) - bil diri
2. bayar bil dan hutang
3. belanja keperluan
4. hiburan (jika ada baki)
Cubalah cara ini mungkin anda akan dapat lihat perubahan dalam kewangan anda. Amalan yang sedikit lebih baik dari tahu banyak tetapi tidak di lakukan.
Sekian

May 27, 2010

Kewangan kita

Salam
Semoga semua sentiasa luarbiasa bagus.
Bagi yang sakit sentiasalah banyakkan bersabar kerana itu adalah tanda Allah masih sayang pada kita. Bagi yang sentiasa sihat perlu banyakan bersyukur kerana Allah kabulkan doa kita.
Semalam sambil berborak dengan kawan-kawan ada yang mengeluh kerana elaun telah dipotong. Maka pendapatan pun berkurang, timbullah berbagai-bagai cara untuk menambah pendapatan. Memang hebat kan kita ni bila ada masalah akal akan sentiasa membarikan cadangan bagi menyelesaikannya. Namun segala cadangan yang di berikan oleh akal perlulah berpandukan ilmu dan iman. Jika tidak masalah yang akan menimpa.
Setalah sekian lama menimba ilmu berkaitan kewangan, sedikit cadangan yang boleh saya berikan kepada kawan-kawan sekalian. Mengikut semu apakar kewangan tak kira lah yang dalam negara atau luar negara semua mencadangkan agar kita menabung. Kenapa menabung? Yelah nak kaya tak kan nak simpan je... Bila pula nak guna? Sebenarnya bagi peringkat permulaan kita perlulah menabung untuk mengumpul dana atau modal. Setelah dana mencukupi maka boleh lah kita bergerak untuk keperingkat yang lebih tinggi.
Oleh itu bagi permulaan ni mulakan lah menabung, bagi yang berkerja saya sarankan buat potongan gaji sebanyak 10 % dari pendapatan bulanan anda. Dimana nak simpan ye?? dimana-mana yang sesuai dan jika dapat yang boleh memberikan pulangan yang lumanyan seperti Tabung Haji atau ASB. Mulakan sekarang....
Sekian

May 25, 2010

Cabaran atau masalah

Salam
Semoga anda semua sentiasa ceria dan sihat.
Setiap orang ada masalah dan dugaan dalam kehidupan. Jika dah tak ada cubaan bukan kehidupan lah kot. Namun cara kita menangani masalah adalah berbeza bagi setiap orang.
Bagi yang mudah putus asa setiap masalah adalah kesusahan dan tidak ada jalan penyelesaian.
Bagi yang ingin berjaya setiap masalah akan dilihat dari sudut yang berbeza. Masalah yang dihadapi dianggap sebagai satu cabaran dan boleh diatasi. Cara mengatasi masalah ini lah yang akan membuat kan setiap individu yang berjaya itu berbeza.
Contoh mudah jika kita hendak menyeberang sungai, kita boleh berenang, boleh juga menaiki bot atau sampan, membina titi atau jambatan, mungkin juga ada tyang terfikir untuk melompat macam tarzan tu... Lihat lah berbagai -bagai cara boleh dilakukan untuk menyeberangi sungai. Semua cara tersebut dapat difikirkan jika kita menggangkap ia sebagai cabaran. Jika ia sebagai masalah mungkin kita tidak terfikir pun semua langkah tersebut.
Setiap cabaran akan ada cara penyelesaian, oleh itu jadikan masalah itu sebagai cabaran yang akan menggerakkan minda kita untuk lebih maju dan berjaya.
Sekian

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...